همشهری آنلاین: صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد شمار کودکانی که پیش از پنج سالگی می‌میرند، در طول دو دهه گذشته 27 درصد کاهش یافته است.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس ارقام جدیدی که یونیسف جمعه 12 سپتامبر (23 شهریور) اعلام کرد، در سال 2007 به ازای هر 1000 تولد زنده 68 مرگ در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان رخ داده است، در حالیکه در سال 1999 این رقم  93 مرگ به ازای هر 1000 تولد زنده بود.

 این ارقام به معنای آن است که در سال 2007 تعداد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال 9.2 میلیون نفر بوده است، که 27 درصد کاهش نسبت به 12.7 میلیون مرگ و میر  کودکان در سال 1990 نشان می‌دهد.زن بلوچ با کودکانش در مرکز تغذیه جامعه محور  یونیسف در  چابهار-  یونیسف ایران / شهزاد نورانی

 مدیر اجرایی یونیسف، خانم آن ونمان در بیانیه‌ای در این باره گفت: "از ده  1960 میزان مرگ و میر کودمان زیر پنج سال بیش از 60 درصد کاهش پیدا کرده است، و این داده‌های جدید نشان می‌دهد که این روند کاهش ادامه دارد."

 اما او افزود که هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است که باید به خصوص در آفریقا انجام شود، بالاترین میزان مرگ و میر کودکان را دارد.

 یونیسف گفت تغذیه نامناسب عامل دخیل در بیش از یک سوم 9.2 میلیون مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است، و تخمین زده می‌شود که 148 میلیون کودک در کشورهای درحال توسعه دچار فقر غذایی هستند. این سازمان خواستار شتاب ‌گرفتن کوشش‌ها برای برآوردن نیازهای تغذیه‌ای زنان، نوزادان و کودکان شده است.

 ونرمان افزود: "داده‌های اخیر همچنین بیانگر بهبودی‌های امیدبخشی در بسیاری از مداخلات بهداشتی پایه‌ای مانند دادن انحصاری شیر مادر به نوزاد از ابتدای تولد، واکسیناسیون سرخک، و پیشگیری و درمان HIV / ایدز است."

کد خبر 63266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز